De kikker

Overmatige stress, overwerktheid, ongelukkig zijn; de meeste mensen komen er pas achter als de schade eenmaal daar is. De oorzaak ligt vaak in de omstandigheid dat we waarschuwingssignalen niet meer voelen en herkennen. Bij ademhalings- en ontspanningstherapie noemen we dat “normaal geworden overspanning”.

Het experiment van de kikker – dat je overigens niet thuis moet verifiëren – geeft een verklaring waarom het je gemakkelijk kan overkomen dat je het niet in de gaten hebt wanneer er iets in je leven niet meer naar behoren functioneert of verloopt. Als je een groene kikker in een pan met kokend heet water gooit, zal de kikker in een reflex direct uit het hete water springen. De kikker voelt dat het water levensgevaarlijk is en handelt direct door te ontsnappen. De kikker zal overleven. Wanneer je een groene kikker in een pan met koud water stopt en daarna het water langzaam opwarmt totdat het water kookt, zal de kikker waarschijnlijk sterven. Het opwarmen van het koude water gaat zo langzaam dat de kikker niet door heeft dat hij in een gevaarlijke situatie terecht aan het komen is. Veranderingen die zich langzaam voltrekken, hebben we vaak niet in de gaten.

Het noodlot van de kikker overkomt je gemakkelijk in het dagelijkse leven. Het opwarmende tot kokende water staat voor het drukke leven, de volle agenda, het leven of de baan die niet passen bij je werkelijke behoeften of leven wat je daadwerkelijk ambieert. Voordat je het weet zijn lichamelijke klachten en spanning, vermoeidheid, problemen in een relatie, onprettige werkomstandigheden normaal voor je geworden. Wat normaal is, hoeft echter niet gezond of natuurlijk voor je te zijn. Het voorbeeld van de kikker onderschrijft het belang van “in contact zijn met je lichaam”.

Meer in contact met het lichaam komen is wat je op verschillende manieren kunt leren. Mediteren en yoga en mindfulness zijn bekende manieren. Ademhalings- en ontspanningstherapie is ook een manier, het gaat om simpele oefeningen op het gebied van bewegen, ademhaling en aandacht. Er is ook een wetenschappelijk onderbouwde methode ontwikkeld, de methode Dixhoorn.

Wens je meer informatie klik dan hier en vul je gegevens in.